Jdi na obsah Jdi na menu
 


4. 1. 2008

POKOJ (seminární práce)

Autor :                        Jana Kuťáková

Studijní obor:             Náboženská výchova                         

Studijní program:       B7507 Specializace v pedagogice            

 

1.    Úvod

 

Téma, které jsem si zvolila pro svou seminární práci z předmětu Úvod do teologie  je pojem pokoje. Domnívám se, že výraz „pokoj“ je v obecném občanském životě vnímán velmi zploštěle a bezobsažně. Svět ve kterém se pohybujeme, tedy převážně svět lidí nevěřících a nábožensky vlažných si pod výrazem pokoj představí součást bytu a nebo zástupně výraz pro klid nebo odpočinek. Výraz „pokoj“ je ale natolik často používaný v životě, náboženské komunikaci a také liturgii samotné, že by bylo smutné nevšimnout si jeho hlubšího významu a nepokusit se rozkrýt jeho vnitřní strukturu. Konkrétní otázka pro tuto seminární práci je tedy stručná – zjistit co vlastně slovo pokoj znamená, co je jím myšleno, jaké významy má a co všechno se za tímto zdánlivě běžným výrazem skrývá.

 

 

2.    Metody a materiály

 

Struktura mé seminární práce odpovídá metodologickým požadavkům vyjádřeným v koncilním dokumentu Optatam totius, čl. 16. Ve své práci vycházím z ekumenického překladu Bible, jakožto podstatného pramenu sdělení. Dále využívám  Katechismus katolické církve, citace církevních otců a učitelů a dostupnou literaturu různých autorů. K doplnění informací a pramenů využívám také internetové zdroje. Tematicky se jedná v případě „pokoje“ o obecný abstraktní pojem a bylo nutné nemalého úsilí vyextrahovat a přiblížit tento pojem z různých úrovní vztahů a souvislostí. Na první pohled se to zdálo jako úkol prostý, ale bylo třeba poměrně značného úsilí propojit některé souvislosti, výrazy a vztahy a tak se práce pro mne stala nemalým oříškem. Ovšem s velmi sladkým jádrem....  Literaturu pojednávající o pokoji bylo možné zajistit a čerpat z ní, stejně tak bylo možné využívat Nového i Starého zákona a Katechismu katolické církve a ostatních oficiálních zdrojů, které jsou uvedeny v této seminární práci v odkazech pod čarou.

 

3.    Zpracování podle spásně - dějinné metody

 

3.1    Pojetí pokoje v oblasti auditu fidei

 

3.1.1    Pojetí pokoje v Písmu svatém

 

Starý zákon 

 

Podíváme-li se do Starého zákona na význam slova pokoj, tak se jedná především o dar samého Boha člověku. Pokoj (mír) je ve Starém zákoně přislíben vyvolenému národu.1

Na počátku dějin Izraele Gedeón postavil Hospodinu oltář a nazval jej "Hospodin je pokoj".2  Byla to reakce na to, že spatřil Božího posla tváří v tvář a měl obavy, že zemře. Hospodin jeho strach zlomil a uklidnil jej: „Pokoj tobě; neboj se, nezemřeš“.3 Bibličtí pisatelé spatřovali v Hospodinu často „Boha pokoje“ tedy Toho, který nastoluje řád a pořádek a zachraňuje od pronásledovatelů. V knize Izaiáš v mesiánském proroctví zaznívá: „ ... a bude mu dáno jméno: „Divuplný rádce, Božský bohatýr, Otec věčnosti, Vládce pokoje.“ Jeho vladařství se rozšíří a pokoj bez konce spočine na trůně Davidově a na jeho království.“4 

  

1 Srov. RAHNER K. , VORGRIMLER H.   Teologický slovník. 1. vyd. Praha:  Zvon, 1996, s. 254.

2 Sd. 6, 24.

3 Srov. Sd. 6, 23.

4 Srov. Iz.9, 5 – 7

 

Podíváme-li se postavu Noeho (hebrejsky Noah), což v překladu znamená odpočinek, pokoj, klid, tak můžeme vidět, že on byl tím o němž bylo řečeno, že dá lidem potěšení, odpočinutí a pokoj.5 Holubice, která byla vyslaná z archy se vrátila zpět s olivovým lístkem a byla ukazatelem   ústupu vod a poslem pokoje a konce Božího hněvu. Holubice bývá na základě této události velmi často používána jako  symbol  míru, pokoje a usmíření. V Novém zákoně je holubice symbolem pro Ducha svatého, který je přítomen při křtu a tedy při očištění už nikoli celé země, ale samotného člověka jako jednotlivce. Ve Starém zákoně jeden žalmista toužebně volá: „...padá na mě strach a chvění, zděšení mě zachvátilo. Pravím: Kéž bych měl křídla jako holubice, uletěl bych, usadil se jinde“ 6 Tato holubice v žalmu připomíná obrazně Božího Ducha, který zachraňuje, vede do pokoje, odvádí do bezpečí. 7

Slovo pokoj je ve Starém zákoně velmi často používáno ve spojitosti se spravedlností.8 „Setkají se milosrdenství a věrnost, spravedlnost s pokojem si dají políbení.“ 9 V Bibli výraz pokoj (shalom) je širokým výrazem obsahujícím přání nejenom klidu a míru, ale především označuje stav člověka žijícího v souladu s Bohem, jeho řádem, věcmi a lidmi. Zahrnuje i vnitřní pokoj člověka, blahobyt, odpočinek, bezpečí, úspěch i slávu. Pokoj v sobě nese i mesiánské přívlastky a je synonymem pro dobro a spásu. 10 „Jak líbezné je, když po horách jdou nohy toho, jenž poselství nese a ohlašuje pokoj, jenž nese dobré poselství a ohlašuje spásu“.11 Ve Starém zákoně slovo pokoj, hebrejsky šalom, mělo nejdříve význam pozdravu, ale posléze se do něj vkomponovaly prvky náboženské. Proroci dávají tomuto slovu význam mesiánský, s tímto přáním pokoje je spjat příchod království pokoje, tedy Božího království.12

Význam pokoje je tedy ve Starém zákoně úzce spjat s mesiánskými zaslíbeními. A právě tato zaslíbení jsou velmi často spojena s představou a předpovědí pokoje. Melchisedech v němž epištola k Židům spatřuje typ Krista. Je označován za krále spravedlnosti a krále Sálemu, neboli krále pokoje. 13  Jak už bylo řečeno, tak pokoj bývá ve Starém zákoně úzce propojen se spravedlností a řádem. V kapitole Izaiáše můžeme nalézt v odstavci Dar ducha text mluvící o pokoji, ochraně, bezpečí, spravedlnosti a hojnosti. Je velkým a dynamickým melodramatem, který slibuje Hospodinovu ochranu navěky. „Až bude na nás vylit z výše duch, poušť se stane sadem a sad bude mít cenu lesa. I na poušti bude přebývat právo a v sadu se usídlí spravedlnost. Spravedlnost vytvoří pokoj, spravedlnost zajistí klid a bezpečí navěky. Můj lid bude sídlit na nivách pokoje, v bezpečných příbytcích, v klidných místech odpočinku.“ 14  

Co je potřeba ještě sdělit je to, že je velmi nesnadné v textech Písma odlišovat, zda jde o pokoj Boží a nebo pokoj s Bohem a odlišit je od pokoje s lidmi a nebo mezi lidmi. Biblický realismus se nesnaží oddělovat vnitřní a vnější pokoj, první podmiňuje ten druhý. Teologicky vzato je pokoj Boží dar a znamení požehnání. Nejčastěji bývá spojen s milostí a obnovou smlouvy. Je tedy synonymem smíření. Někdy také synonymem klidu a odpočinku v protikladu ke stavu boje mezi jednotlivci nebo národy. Lidé jsou vyzváni k tomu, aby pokoj vyhledávali, žádali a činili.15

 

„Hospodin  dává svému lidu sílu, Hospodin žehná svůj lid pokojem.“ 16

                                                                            

            5   Srov. Gn 5, 29;. Srov. http://www.tvnoe.cz

6   Ž. 55, 6 – 7

7   Srov.  CANTALAMESSA, R. Zpěv Ducha. 1. vydání, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001. s. 279.

8   Srov. Ž. 72, 7

9   Žalm 85, 11

10   Srov.  CANTALAMESSA, R. Zpěv Ducha. 1. vydání, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001. s. 284.

11  Iz. 52, 7

         12  Srov. KOPEČEK P. Bible v liturgii.  přístup z: http://www.bible-cz.org/bibl_lit/438.html

         13  Srov. Gn 14, 18; Žd. 7, 2

         14  Iz. 32, 15 - 18

         15   Srov.  VON ALLMEN Jean-Jaques, Biblický slovník. 2. vydání, Praha1: Kalich, 1991, s. 195.

         16  Ž. 29, 11

 

Nový zákon 

 

V Novém zákoně se naplňují zaslíbení daná Proroky. Ohlédneme-li se ještě ke Starému zákonu, tak v knize proroka Izaiáše spatřujeme: „ Trestání snášel pro náš pokoj, jeho jizvami jsme uzdraveni“.17 Pokoj je výlučně darem samotného Boha člověku. Ve Starém zákoně je mnohdy slibován a v Novém zákoně je odhalen a skrze Krista přiveden na svět a svěřen Kristově církvi. A ti, kdo se považují a činí si nárok na jméno „křesťané“ by měli umět odpírat násilí, bezpodmínečně odpouštět a milovat nepřátele.18 „Na zemi pokoj mezi lidmi, Bůh v nich má zalíbení“ ozývá se v Lukášovu evangeliu.19

            Výraz „Pokoj vám“, shrnuje celé velikonoční poselství a naději křesťana ve věčný život. Kristus toto pozdravení mnohokrát opakoval a když vstupoval do Večeřadla po svém zmrtvýchvstání, tak učedníky takto pozdravil. Pokoj je dar, který nabízí lidem vzkříšený Pán a který je plodem nového života, zahájeného jeho zmrtvýchvstáním. Vyvěrá z hluboké obnovy lidského srdce. Není tedy výsledkem lidských námah, ani jej nelze dosáhnout pouze díky dohodám mezi osobami a institucemi. Je spíše darem, který je třeba velkomyslně přijímat, pečlivě se o něj starat a s odpovědností a zralostí mu umožnit, aby přinášel plody.20

           Podíváme li se na Vzkříšeného ve Světle Nového zákona, můžeme i nově pochopit rozměr svěcení nedělního dne. Ve Starém zákoně  byla jako den odpočinku ustanovena sobota, sedmý den v týdnu. Sobota byla považována za svatý a požehnaný den, sedmý den, den Božího odpočinku.21 Byl to den oddělený od všech ostatních. Bůh uskutečnil své záměry a završil své dílo. Sobota se stala dnem svobody, radosti a pokoje. Ustanovení o svěcení dne se dostalo až do Desatera. Vše ale směřovalo dále, k eschatologickému naplnění v novém stvoření.22, 23 V oběti a vítězství Krista „Knížete pokoje“ je svěcena v křesťanských církvích jako připomínka onoho dne z Genesis21 právě neděle. Dodržování křesťanské neděle by nemělo být pociťováno především jako přikázání, ale  jako spásná skutečnost, že Kristus, Pán a Vykupitel prvního dne v týdnu vstal z hrobu a přinesl mocné poselství mesiášského pokoje. V neděli sestoupil Duch svatý na apoštoly, Duch, který byl církvi dán a nikoli jen přislíben. Přítomnost Ducha svatého přináší do života lásku, radost a pokoj24 , tvoří v nás počátek Božího království, které spočívá „ve spravedlnosti, pokoji a radosti z Ducha svatého“. 25 Jako sobota byla dnem odpočinutí, tak neděle, osmý den se stává především dnem nového stvoření. Dílo takto vrcholí ve větším díle, v díle vykoupení. 26  Sabat znamená „odpočinek“, jako Šalom znamená „pokoj - mír“. Bůh odpočinul po dokonané stvořitelské práci, a ty své vede po dokonaném spasení do svého odpočinutí, totiž do pokoje s Bohem skrze Ježíše Krista, našeho Pána.27

            Křesťanství je však i boj a neznamená to být s každým jenom v pokoji. My máme přinášet pokoj, ale pokoj Boží, ne lidský. Ježíš říká, že nepřinesl na svět pokoj, ale meč. 28 Tyto dva pokoje, lidský a Boží v nás stále bojují. Když zažijeme lidský pokoj, dostaneme se do rozporu s Božím pokojem, a opačně. Boží pokoj však v sobě obsahuje i lidský pokoj, zatím co naopak to ne vždycky platí.29 

 

 

­­­­

      17   Srov. Iz. 53, 5

      18   Srov. RAHNER K. , VORGRIMLER H.   Teologický slovník. 1. vyd. Praha:  Zvon, 1996, s. 254.

      19  Lk 2, 14

20  JAN PAVEL II.   Generální audience 23. dubna 2003  přístup z : http://www.pastorace.cz/index.php?typ=clanky&sel_id=489

      21  Srov. Gn. 2, 3

         22  Srov. Mt 12, 1 - 8

      23   Srov. BIČ M. a kol. , Výklady ke Starému zákonu, díl. I. Zákon, 1. vyd. Praha: Kalich, 1991, s. 28.

      24  Gal 5, 22

         25  Řím 14, 17

      26   Srov.  Katechismus katolické církve. 1. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001. s 100 ( čl. 348, 349)

            27  Svobodná lidová misie, čl. Sobota – přikázání pro všechny? přístup z:   http://www.svobodnalidovamisie.cz/index.php?cmd=documents

         28  Srov. Promluvy a homílie, Apoštolsky exarchát řeckokatolické církve v ČR, přístup z: http://www.exarchat.cz/content.php?pid=15&id=51                                      

         29  Srov. Mat 10, 34                                      

Hledání pokoje se uskutečňuje ve smíření s Bohem a uskutečňuje se díky Ježíši Kristu. "Když jsme tedy ospravedlněni z víry, máme pokoj s Bohem skrze našeho Pána Ježíše Krista." 30 Kristus nám nabízí pokoj, "protože smíření přinesla jeho oběť na kříži".31 Celé Kristovo vykupitelské dílo je skryto ve slově "pokoj". "Kristus přišel, aby nám dal takový pokoj, který nedává svět.“ 32  Boží pokoj se sám projevuje v našich vztazích vůči druhým lidem. To je důvod, proč zvěstovatelé evangelia musí usilovat o to, aby je doprovázel "Bůh pokoje a lásky ".33 „A pokoj Boží, převyšující každé pomyšlení, bude střežit vaše srdce i mysl v Kristu Ježíši.“ 34  Není možné získat pokoj jiným způsobem. Kristova milost, kterou srdce přijme, odstraňuje nepřátelství, urovnává spory a naplňuje člověka láskou.  Je samozřejmé, že není možné, abychom se všemi lidmi vždycky prožívali pokoj. Apoštol Pavel nás vybízí, abychom usilovali o pokoj se všemi  a abychom žili se všemi v pokoji, pokud to záleží na nás. 35, 36 

Pokoj není jenom výsledkem nějakého lidského snažení, ale je darem Ducha svatého ve víře. Pokoj Ježíše Krista je skutečností a on sám mnohokrát slova o pokoji použil jako požehnání a přání na cestu pro další život člověka37.  Pokoj je obsahem evangelijního poselství a apoštolové jej mají ohlašovat ne jako nějaký ideál, ale jako danou skutečnost, v něm a jím naplněnou. Tak jako láska má mezi lidmi základ v lásce, kterou má k lidem Bůh v Ježíši Kristu, tak má pokoj mezi lidmi základ v pokoji, který jim dává Bůh v Ježíši Kristu38. 

Blahoslavenství jsou středem Ježíšova kázání a sledují horizont nebeské naděje. Za blahoslavené jsou označeni mimo jiné ti, kteří vytvářejí pokoj, neboť oni budou nazváni Božími syny.39 Uskutečňování a vytváření pokoje mezi lidmi je posláním Kristových učedníků. Pokoj je zahrnut i mezi ovoce Božího Ducha a v Novém zákoně jej nalezneme hned na třetím místě po lásce a radosti.40   Pokoj je výsledkem působení Ducha a naší svobody. Když Ježíš říká: „Pokoj vám dávám“, není to jen obyčejný pozdrav, ale mocná slova, která působí a vyjadřují to, co znamenají. V jeho ústech je toto slovo mocnou a tvůrčí realitou.41 Je věcí, která může v adresátovi „zůstat“, je-li toho hoden, nebo se vrátit k tomu, kdo je vyslovil.42 

Kristův pokoj, stejně jako Duch Boží má moc zasahovat každého a nemá žádné hranice. V listě Efezským se můžeme dočíst v části věnované židům a pohanům: „Přišel a zvěstoval mír, mír vám, kteří jste dalecí, i těm, kteří jsou blízcí.“ 43 Kristus přišel, aby hlásal pokoj nejen mezi židy a nežidy, nýbrž mezi všemi národy, protože mají svůj původ ve stejném Bohu, Stvořiteli a Pánu vesmíru.44 

Pokoj zbavuje od strachu, uklidňuje a ubezpečuje o jistotě Božího vykoupení v Kristu Ježíši. "Pokoj vám!", to je pozdrav, který podle Jana dal vzkříšený Pán učedníkům večer po svém zmrtvýchvstání, když byli ze strachu před židy shromážděni za zavřenými dveřmi. Spása přislíbená v tomto pozdravení pokoje je to, co osvobozuje obec od strachu a umožňuje plnit její poslání ve světě: "Pokoj vám. Jako mne poslal Otec, tak já posílám vás." 45 Být křesťanem znamená být obdarován Božím pokojem, dosáhnout jeho spásy a být povolán hlásat tento mír ve světě.46

 

"Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni syny Božími." 39

 

­

        30  Řím 5, 1

     31  Kol 1, 20

     32  Jan 14, 27

        33 Srov. 2 Kor 13, 11

        34 Srov. Fil 4, 7

     35  Žid 12, 14; Řím 12, 18

          36  Srov. Tvůrcové pokoje, CASD, přístup z: http://www.casd.cz/cemu/ukoly2_98/8.html

          37  Srov. Mk 5, 34; Lk 7, 50

38 Srov.  VON ALLMEN Jean-Jaques, Biblický slovník. 2. vydání, Praha1: Kalich, 1991, s. 196.

        39  Mt 5, 9

        40  Srov. Gal 5, 22

     41  Srov.  CANTALAMESSA, R. Zpěv Ducha. 1. vydání, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001. s. 292.

     42  Srov. Mat, 10, 13

     43  Ef 2, 17

44  Homilie Benedikta XVI. při mši sv. Efezu, Světlo, 2006, č. 50,. přístup z: http://svetlo.farnost.com

45  J 20, 21

46 Pozdravení pokoje, CLEMENS R. Getsemany, 2000, č. 108. přístup z: http://www.getsemany.cz/node/117

 

3.1.2  Pojetí pokoje v nauce církevních otců

 

V nauce církevních otců je možné sledovat, že otázka pokoje je úzce spjata s Božím darováním se, Boží obětí a vykoupením v Kristu Ježíši. Otázka pokoje se často pojí s otázkou míru a bránění vojenským konfliktům a bojům. Vychází to z evangelijního poselství o křesťanech jako tvůrcích pokoje, tedy těch, kteří by měli nesvárům, nepokojům a třenicím zabraňovat a nikoli je vyvolávat nebo podněcovat.

            Katolická nauka o věcech míru a války je prakticky tak stará jako křesťanství samo. Mír jako nejvyšší hodnotu občanského života zdůrazňují už církevní otcové. Tak Augustin Aurelius v práci De civitate Dei píše: „Mír těla je tedy spořádaný poměr jeho částí, mír nerozumné duše je spořádané ukojení žádosti, mír duše rozumné je spořádaný soulad poznání a jednání, mírem těla a duše je spořádaný život a blaho živého tvora; ... mír mezi lidmi je spořádaná svornost, ... . Mírem všehomíra je pokoj řádu.“ 47 (tranquillitas ordinis), tedy jako klid řádu, tedy tu situaci, jež v posledku umožňuje plně respektovat a uskutečňovat pravdu člověka.48      

            Pokoj Boží je úzce spjatý s vedením Ducha a jeho obdarováním. Maxim Vyznavač rozpoznává, že svědomí člověka je darem od Ducha svatého a umožňuje proměnu člověka a nastolení řádu. Píše: „Vidíme, že se mnoho lidí, i mezi barbary a nomády, obrací k slušnému a dobrému životu a pohrdá divokými zákony, které mezi nimi vládly od počátku.“ 49

            Latinský text Vulgáty říká: „Na zemi pokoj lidem dobré vůle.“ O tom, že dobrá vůle je podmínkou pokoje už věděl i sv. Augustin. Kde je zlo a nesmiřitelnost, tam není přítomen opravdový pokoj. Augustin pociťoval, že člověk nemůže žít v trvalém a hlubokém pokoji, pokud vnitřní vůle člověka nesměřuje k Bohu. „Stvořil jsi nás pro sebe, Pane, a neklidné je naše srdce, dokud nespočine v Tobě.“ 50

Významný církevní otec Řehoř Naziánský neměl jednoduchý život a jeho řeč na Cařihradském koncilu byla velkým apelem na pokoj mezi hodnostáři: „Mužové a mí bratři ve vedení svatého Kristova stáda! Styďte se! Máte učit druhé zachovávat pokoj a přitom se hádáte mezi sebou! Jak můžete druhé utvrzovat v jednotě, jestliže nejste jednotni mezi sebou? Já vás však prosím před jednopodstatnou Trojicí, abyste se usmířili a žili ve vzájemné lásce, abyste mohli jednotně řešit církevní otázky. ... Jen se smiřte mezi sebou a buďte jedné mysli. Svrhněte mě ze stolce, vyžeňte z města, jen milujte pravdu a pokoj.“ Po těchto slovech Řehoř opustil koncil.51 

Církevní otec, biskup a mučedník svatý Irenej znal také cenu pokoje a když viděl, že dochází k  rozkolu v církvi a nebezpečí vyobcování některých maloasijských biskupů, tak dokázal naléhat na papeže Viktora a apelovat na něj, aby měl na zřeteli, pokoj, jednotu a lásku. Díky němu   v církvi nedošlo k otevřenému konfliktu. Starokřesťanský historik Eusébius o sv. Irenejovi napsal: „Jeho jméno znamenalo „smírce“ a takový byl i ve svém životě“ 52 Jméno Irenej znamená Lubomír, tedy mírumilovný, milující pokoj. 53, 54

Jak významný byl pokoj a smíření v prvokřesťanských obcích je patrné z dochovaných svědectvích o tzv. políbení pokoje. Polibek pokoje hrál významnou úlohu už v rituálu přijetí do křesťanské obce, při křtu. Odtud totiž dopadá objasňující světlo i na význam rituálu tohoto pozdravu v eucharistické slavnosti. Tak se dovídáme z křestní katecheze Jana Zlatoústého, objevené teprve v roce 1955, že novokřtěnce políbil nejen liturg, ale i celá obec. Označovalo to přijetí do společenství, nebo bratrství, tak jako to bylo zvykem už v antice. Teprve po tomto obřadu přijetí začala první eucharistická slavnost s novokřtěncem, při níž se znovu vyměňovalo políbení pokoje.55

 

­­­

47   srov. AUGUSTIN, De civitate Dei 19,13; Občanský institut,  přístup z: http://www.obcinst.cz/clanek.asp?id=726

48  Poselství Benedikta XVI. ke Světovému dni míru 2006, Mír je v pravdě, Radio Vaticana    http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=5082

49   MAXIM VYZNAVAČ, Capitoli vari, I, 72 (PG 90, 1208 D)

     CANTALAMESSA, R. Zpěv Ducha. 1. vydání, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001. s. 292.

     50   Srov. PHILIPE, J. Hledej pokoj a jdi za ním, 1. vyd. Praha: Paulínky, 2005. s. 20.

51  Františkánská mozaika, Cyklus promluv o Božím jménu 31, přístup z: http://www.regalado.estranky.cz/stranka

     52  Amen 6 (2000) přístup z:  http://krystal.op.cz/amen/2000/Amen6-00.htm

53  Referaty.sk, sv. Irenej, přístup z: http://referaty.atlas.sk/vseobecne-humanitne/nabozenstvo/14023/?page=2

       54  Po kom se jmenujeme, Encyklopedie křestních jmen, přístup z: http://www.libri.cz/databaze/jmena/den.php?m=6&d=28

       55  Políbení pokoje, DEUSEN G. Getsemany, 2006, č. 178. přístup z: http://www.getsemany.cz/node/991

Cyril Jeruzalémský pak odůvodňuje tento zvyk výslovně Mt 5, 23: 56 „Nevěř, že tento polibek je zvykem, kterým se zdraví obyčejní známí na tržišti. Nic takového tu není! Tento polibek spojuje navzájem duše a vyjadřuje, že jsme zapomněli na všechno bezpráví. Polibek je znamením spojení duší a odpuštěním bezpráví. Proto řekl Kristus: Když přinášíš svůj dar k oltáři... polibek je proto smířením a je tedy svatý." 57 

            Je zřejmé, že pokoj v církvi úzce souvisel se smířením, odpuštěním a láskou. Kdo chce mezi lidmi upevňovat a rozšiřovat pokoj, musí být často připraven zaplatit odpovídající cenu. Ani duchovní ani světský meč neprospívá věci Kristově a pokoji mezi lidmi, nedruží-li se horlivost o lásku a spravedlnost. 58

 

      3.1.3  Pojetí pokoje v magisteriu 

 

      Magisterium  katolické církve uvádí v Katechismu katolické církve pokoj mezi plody Ducha. Z tradice církve je vypočítáváno celkem dvanáct plodů a právě pokoj je na třetím místě, po lásce a radosti.59 Stejně tak je pokoj vřazen mezi plody lásky. A plody lásky jsou radost, pokoj a milosrdenství. Vede-li křesťan život oživovaný láskou a má-li její plody, pak užívá duchovní svobody Božích dětí a nestojí před Bohem jako otrok, plný strachu nebo námezdník shánějící plat, ale jako syn, který odpovídá na lásku toho, který nás dříve miloval. 60  

V katechismu je také uvedeno políbení pokoje, které je viditelným signálem jednoty a smíru a vyjadřuje církevní společenství s biskupem a se všemi věřícími. Políbením pokoje končí obřad svátosti biřmování, jak je uvedeno.61  

            Jak potřebným postojem je pokoj je možné sledovat především z nedávných cest a prohlášení papeže Benedikta VI. Ke konci roku 2006 navštívil Turecko a jeho zásadním prohlášením bylo to, že Kristus přišel, aby „hlásal pokoj“ 62  nejen mezi židy, nýbrž mezi všemi národy, protože všechny pocházejí od téhož Boha, jediného Stvořitele a Pána vesmíru. Dále apeloval na Izaiášovo proroctví o všeobecném míru a pokoji. 63  Dalším jeho nedávným provoláním bylo poselství k oslavě Světového dne míru 1. ledna 2007. Motto znělo: „Srdcem pokoje je lidská osoba“. Hned úvodní věta zněla: „Na počátku nového roku bych rád předal své přání pokoje vládcům a těm, kteří jsou zodpovědní za národy, i všem lidem dobré vůle.“ Dále bylo v prohlášení možné slyšet: I pokoj je zároveň darem i úkolem. Jestliže je pravda, že pokoj mezi jednotlivci i mezi národy – tj. schopnost žít jedni vedle druhých ve vztazích spravedlnosti a solidarity – vyžaduje nikdy neutuchající snahu, je tím více pravda, že pokoj je Božím darem. Pokoj je charakteristikou Božího konání, které se projevuje jak ve stvoření uspořádaného harmonického vesmíru, tak i ve spáse lidstva, jež potřebovalo zachránit před nepořádkem způsobeným hříchem. Ke konci prohlášení zaznívalo: „Na závěr bych rád adresoval naléhavou výzvu Božímu lidu, aby každý křesťan cítil, že se má stát neúnavným tvůrcem pokoje a odhodlaným ochráncem důstojnosti lidské osoby a jejích nezcizitelných práv.“ Závěrečná věta z poselství papeže Benedikta VI.: „Kéž nám Panna Maria ukazuje ve svém Synu jeho cestu k pokoji a kéž osvítí naše oči, aby dokázaly rozpoznávat jeho Tvář v tváři každé lidské osoby, srdci pokoje!“ 64 

           

 

 56  Mt 5, 23 ... (přinášíš-li tedy svůj dar na oltář a tam se rozpomeneš, že tvůj bratr má něco proti tobě .... jdi se nejprve smířit se svým bratrem ..)

  57  Políbení pokoje, DEUSEN G. Getsemany, 2006, č. 178. přístup z: http://www.getsemany.cz/node/991

      58  Srov.  HÄRING, B. Láska je víc než přikázání. 2. vydání, Praha: Vyšehrad, 1996. s. 136.

      59   Srov.  Katechismus katolické církve. 1. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001. s. 461 (čl. 1832)

      60   Srov.  Katechismus katolické církve. 1. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001. s. 460 (čl. 1828 - 29)

      61   Srov.  Katechismus katolické církve. 1. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001. s. 336 (čl. 1301)

      62  Srov. Ef  2,17

         63 Magazín ChristNet.cz, Beníček, J. - Benedikt XVI. – poutník k Mariinu domku v Efesu, přístup z: www.christnet.cz

      64 Tiskové středisko ČBK Poselství papeže Benedikta XVI. k oslavě Světového dne míru 2007 , přístup z: http://tisk.cirkev.cz/dokumenty.html

Pokud nahlédneme do encykliky Pacem in terris od Jana XXIII. z 11. dubna 1963, tak můžeme spatřit v závěrečných kapitolách, že podobně jako současný papež, tak i Jan XXIII. vyzdvihává dary pokoje a cituje list Efezským,65 kde Kristus přináší mír a pokoj a nečiní rozdílu mezi lidmi. Dále je citováno v encyklice Pacem in terris z Evangelia sv.Jana. „Pokoj vám zanechávám, svůj pokoj vám dávám; ne ten, který dává svět, já vám dávám.“ 66 „Tento mír, který přináší božský Vykupitel, si tedy na něm horoucími modlitbami vyprošujme. Nechť on vymaže ze srdce lidí vše, co může mír ohrozit.“67 

            Význam pokoje je v pojetí magisteria velmi úzce spjat s Božím darováním a následným konáním člověka, který se podílí na předávání tohoto pokoje a jeho následným uskutečňováním.     V současné liturgii má obřad pozdravení pokoje čtyři části: modlitba („Pane Ježíši Kriste, tys řekl...“), přání pokoje („Pokoj Páně ať zůstává...“), výzva („Pozdravte se...“) a vzájemné předání si znamení pokoje. Tento úkon je dle staré tradice nazýván „políbením pokoje“, přičemž je v pravomoci příslušné biskupské konference určit jeho formu – u nás je to podání pravé ruky.68 

            Je zajímavé se zastavit také u apoštolského listu ROSARIUM VIRGINIS MARIAE           vydaného Janem Pavlem II. a který se týká modlitby svatého růžence. V 40. kapitole týkající se míru se píše: „Růženec je modlitbou ze své podstaty směřující k míru. Je totiž založen na kontemplaci Krista, jenž je Kníže pokoje a "náš pokoj" (Ef 2,14). Kdokoli se snaží vstřebávat Kristova tajemství - a právě to je cílem růžence, osvojuje si tajemství míru, jež potom činí svým životním programem. Kromě toho růženec díky svému meditativnímu charakteru a pokojnému recitování série Zdrávasů disponuje modlící se osobu k přijetí a hlubokému zakoušení skutečného míru, který je zvláštním darem vzkříšeného Ježíše.“ 69

            Katechismus katolické církve zmiňuje s návazností na biblickou tradici, že každý kdo je tvůrcem pokoje je považován za blahoslaveného. 70  Je zde zvláště zdůrazněna hodnota míru a to nejen za válečného stavu, úcta k lidskému životu, odmítnutí nespravedlností a svévolného ničení lidského života. Je uvedeno, že pozemský mír je obrazem a plodem míru Krista, mesiášského „Knížete pokoje“. Současně jsou zde vymezeny striktní podmínky, které ospravedlňují oprávněnou obranu vojenskou mocí, varování před hromaděním zbraní a obchodu s nimi. 71  

             

     3.1.4  Pojetí pokoje v církevních a teologických tradicích

 

            Pojem pokoje v církevních a teologických tradicích má široký rozměr. Vždy je chápán jako Boží dar darovaný lidstvu skrze Ježíše Krista.  Ovšem lidé jsou hříšní a svět nedokonalý a tak i tento dar smí člověk zažívat spíše v osobním vhledu a nebo ve společenství církve než v globálním pojetí světa. Vždy zde budou existovat nesváry a války, nespravedlnosti a rozepře, které narušují touhu po nastolení míru a pokoje. Ovšem skutečný pokoj bude nastolen až při Kristově příchodu. Křesťané jsou povoláni, aby byli tvůrci pokoje, aby upevňovali ve světě pokoj. Aby se podíleli silou své víry a lásky na zažehnávání konfliktů. I samotný ekumenismus je přisvědčením ke Kristovu příkazu pokoje.72 Lidé se snaží objevovat co je spojuje a nikoli rozděluje.

            Pokoj je mírem, kterým je Ježíš Kristus, pokojem, který Ježíš Kristus uzavřel s lidmi a který nadále může udělovat jen on sám skrze působení Ducha svatého ve světě. Je to dar svěřený Kristově církvi, aby ho uchovávala a střežila. Toto hledisko zvláště zdůrazňuje scholastická filozofie. Podle Tomáše Akvinského je pokoj „řádem spolužití na základě spravedlnosti.“ Tento řád není dán, ale musí se znovu vytvářet. 73   

 

         65  Srov. Ef  2, 14 - 17

      66  Jan 14,27                     

      67  JAN XXIII. Pacem in terris.  Sociální encykliky (1891 – 1991). 1. vyd. Praha: Zvon, 1996. s. 220 - 221

      68  KOPEČEK, P. Pozdravení pokoje dokládá ochotu odpustit, Katolický týdeník, 2005, č. 10.  přístup z: http://www.katyd.cz

69  JAN PAVEL II.,  Apoštolský list Rosarium Virginis Mariae - O modlitbě svatého růžence, přístup z: http://www.tlig.cz/rosaryenc.htm

70  Srov. Mat 5. 9                     

      71  Srov.  Katechismus katolické církve. 1. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001. s. 563 – 566. 

      72  Srov.  HÄRING, B. Láska je víc než přikázání. 2. vydání, Praha: Vyšehrad, 1996. s. 137.

      73  Srov. RAHNER K. , VORGRIMLER H.   Teologický slovník. 1. vyd. Praha:  Zvon, 1996, s. 254.

            Touha po pokoji se objevovala u mnoha světců a učitelů církve. Popis pokoje jako odraz spravedlivého uspořádání společnosti popisoval právě Tomáš Akvinský, který učil, že mír je "stabilitas ordinis" - "zajištěný pořádek". Mír a pokoj je tedy hluboko zakotven v pravém Božím řádu. Nepokoj znamená rozbití tohoto Božího řádu. 74  Obecný význam slova pokoje jako ve věnějškovém odrazu míru mezi  lidmi i národy je často zmiňován. Často je ale nutné obraz míru a pokoje nalézat v sobě, nechat se Bohem obdarovávat. Svatý Serafín Sarovský mluví o tom, že pokud člověk získá pokoj, tak mnoho lidí najde skrze něj spásu. Získání a udržení vnitřního pokoje není možné bez modlitby.75  Nejobvyklejší strategií zla je vzít člověku vnitřní pokoj, člověk se takto může Bohu vzdálit. Lorenzo Scrupoli, jeden z duchovních mistrů šestnáctého století a vyzdvihovaný zvláště svatým Františkem Saleským, o tom říká: „Ďábel se ze všech sil snaží zapudit z našeho srdce pokoj, protože ví, že Bůh přebývá v pokoji a v pokoji koná velké věci. 76  Nezbytnou podmínkou vnitřního pokoje je  dobrá vůle a čistota srdce. Sv. Augustin říká: „ ... neklidné je naše srdce, dokud nespočine v Tobě.“ Dobrá vůle je postojem, který je velmi potřebný a vyjadřuje se k němu svatá Terezie od Dítěte Ježíše jako k postoji, který vysvobozuje z nesnází a těší srdce.77   Otázka pokoje se týká i různých přání a tužeb. Nesmíme podlehnout netrpělivosti, uspěchanosti a neklidu. I v duchovním životě člověk může ztrácet pokoj a cítit příliš mnoho svých nedostatků. Vše pak pochopitelně brání Božímu působení v nás i bližních. Svatý František Saleský dokonce říká: „Nic nezpomaluje růst ve ctnosti jako přílišná horlivá touha ji dosáhnout!“ 78  „Mějte srdce široké, stále odevzdané Boží prozřetelnosti jak ve velkých, tak nejmenších věcech, a stále více si v srdci pěstujte ducha mírnosti a pokoje.“ 79  Určitou důležitou zásadou je také nikoli konání věcí velkých, ale i drobných a každodenních. Často právě člověk touží po věcech velkých, ale drobné opomíjí. A vztaženo na pokoj to znamená, že nedokážu-li zachovat pokoj ve věcech velkých, je dobré jej prohlubovat u věcí menších. Malé věci vykonané z lásky a pro Boží potěšení jsou velmi prospěšné pro náš duchovní růst; je to jedno z tajemství svatosti Terezie z Lisieux. 80 

                Španělský františkán Juan de Bonilla z 16. století soudí, že si člověk nemá myslet, že dosáhne pokoje a vnitřního klidu v jednom dni, protože stejně jako město se nestaví jeden den, tak i Boží příbytek v nás se musí stavět delší dobu a musí jej stavět sám Pán. 81   František Saleský si všímá pokoje duše a lásky a píše: „Poněvadž láska přebývá jedině v pokoji, dbejte vždy na to, abyste si uchovávali svatý pokoj v srdci, jak vám tak často doporučuji ... Je třeba žít ve všem a všude pokojně. Přijde-li na nás trápení, vnitřní či vnější, je třeba jej pokojně přijmout. Přijde-li nějaká radost, je třeba ji přijmout pokojně bez rozechvění ... Je-li třeba konat dobro, ať se to děje pokojně, jinak uděláme ve spěchu mnoho chyb. Dokonce i pokání je třeba konat pokojně.“ 82  Terezie z Avily varuje před pravou a falešnou pokorou. „Vryjte si do paměti, dcery, co vám nyní říkám. Někdy může být pocit vlastní ubohosti opravdovou pokorou, zatímco jindy velmi vážným pokušením. Já to zakusila a dobře to znám. Sebevětší ryzí pokora nikdy neuvádí ve zmatek, nezneklidňuje, nerozvrací, nýbrž zaplavuje duši pokojem, sladkostí a klidem ...“ 83    kk

Světec Padre Pio mluví o pokoji jako o prostotě ducha, klidu svědomí, pokoji v duši, poutu lásky. Pokoj je pro něj řádem, harmonií, ustavičnou radostí, která se rodí ze svědectví klidného svědomí. Pokoj je pro něj svatou veselostí srdce ve kterém přebývá Bůh. 84   

 

 

            74  Beatitudines - rozjímání nad Ježíšovými blahoslavenstvími; 7. blahoslavenství; přístup z: http://www.postoloprty.farnost.cz

75  Srov. PHILIPE, J. Hledej pokoj a jdi za ním, 1. vyd. Praha: Paulínky, 2005. s. 12.

76  Tamtéž. s.15.

77  Tamtéž. s.23.  

78  Tamtéž. s.53.  

79 Tamtéž.  s.74.(Dopis adresovaný paní de Chantal, 1. listopadu 1604)

80  Srov. PHILIPE, J. Hledej pokoj a jdi za ním, 1. vyd. Praha: Paulínky, 2005. s. 78.

81  JUAN DE BONILLA Trauté de la Paix des ames,   PHILIPE, J. Hledej pokoj a jdi za ním, 1. vyd. Praha: Paulínky, 2005. s. 80.

            82  SALESKÝ F. (Dopis adresovaný představené v Puy d´Orbe)   PHILIPE, J. Hledej pokoj a jdi za ním, 1. vyd. Praha: Paulínky, 2005. s. 81.                                                                     

      83  TEREZA Z AVILY, Cesta k dokonalosti, 1. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2002. s. 177. 

      84  Srov. PHILIPE, J. Hledej pokoj a jdi za ním, 1. vyd. Praha: Paulínky, 2005. s. 92.

 

 

V církevní liturgii nalézá výraz pokoj své místo při slavení mše svaté, kde je mnohokrát zmiňován. Co se týče modlitby k pozdravení pokoje, tak první zmínky o ní máme v německých liturgických knihách z 11. století. V oficiální římské liturgii se tato modlitba objevuje až po Tridentském koncilu. Jedná se tedy o pozdní text, který měl původně formu apologie (tj. soukromé modlitby kněze), při níž kněz vyznával svou hříšnost a dovolával se Boží milosti. V současné liturgii má tento text charakter presidenciální modlitby: kněz má roztažené ruce, pronáší modlitbu nahlas a celý text je v množném čísle. Skutečnost, že věřící mohou tuto modlitbu slyšet a uvědomit si, že mají být nositeli pokoje a znamením jednoty, je velkým přínosem současné liturgie. Bůh nám odpustil, i my odpouštíme jiným, proto na znamení odpuštění konáme gesto pozdravení pokoje. 85

Svatý František z Assisi podle modlitby, která je mu přisuzována, prosil Pána: „Pane, učiň mne nástrojem svého pokoje.“ Svým spolubratrů kladl na srdce: „Pokoj, který hlásáte ústy, chovejte v ještě větší míře také v srdci.“ 86  Heslem jeho řádu se stalo „pax et bonum“ – pokoj a dobro. Assisi se díky tomu stalo křižovatkou pokoje, zejména od doby, co si je bývalý papež Jan Pavel II. zvolil za sídlo prvního mírového mezináboženského setkání v historii.

 

 

3.2    Porozumění pokoji v oblasti intellectu fidei

   

3.2.1    Porozumění pokoji na základě organického propojení pravd víry

 

Pokoj je podstatným prvkem života obecně, je opakem rozbrojů, nesvárů a chaosu. Je darem Božím a současně výzvou pro člověka, aby tento pokoj ve svém životě z víry uskutečňoval, jak v rovině vnitřní, tak vnější. Církev ve svém hymnu Veni creator prosí Ducha svatého o pokoj, prosí jej o to, aby nám pomáhal přimykat se v každém okamžiku a ve všem k Boží vůli, jak to činil Ježíš. Pokoj je dítětem důvěry v Boha. 131. žalm hovoří o pokoji duše, která pokojně a klidně odpočívá ve svaté Boží vůli „jako odstavené dítě v náruči své matky“. V knize proroka Izaiáše je psáno: „Stvoření opírající se o tebe chráníš pokojem, neboť v tebe doufá.“ 87  Boží pokoj proniká všemi tajemstvími víry, je jejich součástí a je také darem, který byl završen v oběti Ježíše Krista. Tak jako Ježíš Kristus přišel na tuto zemi jako tvůrce pokoje, smíření mezi nebem a zemí, tak jeho učedníci jsou povoláni stát se tvůrci pokoje v tomto světě. 

 

 

    3.2.2  Porozumění pokoji na základě hierarchické propojenosti pravd víry

 

Pokoj je darem Božím a ovocem Ducha a je přirozenou součásti Boha, jeho projevem a jeho milostí. Pokoj se stává i blahoslavenstvím, tedy znakem pravých Kristových učedníků. Není jen ctností nebo milostí, ale je i povinností a závazkem. S příchodem Ježíše Krista byl dán lidstvu dar Ducha svatého, který je vyjádřením pokoje a míru Božího. Kříž Ježíše zbořil pomyslně hradbu mezi  Židy i pohany a stvořil jednoho nového člověka. 88  Ovšem realita je taková, že ve světě bez ohledu na toto, vznikaly další zdi a hradby a to i mezi křesťany navzájem. Přesto Bůh ve své milosti a v tajemství Trojice se snaží stále lidstvo vést k porozumění. Pokud by tomu tak nebylo, tak by oběť Ježíše Krista byla marná. Neboť, tak Bůh miloval svět, že dal svého jediného Syna a nechce aby ten, kdo věří v Syna zahynul ... 89 

     Duch svatý je Duch Ježíše Krista, Duch synovství, který i v nás volá k Bohu “Abba, Otče!” 90  

 

 

­

         85  KOPEČEK, P. Pozdravení pokoje dokládá ochotu odpustit, Katolický týdeník, 2005, č. 10.  přístup z: http://www.katyd.cz

      86  Leggenda dei tre compagni, 58 (FF 1469) CANTALAMESSA, R. Zpěv Ducha. 1. vydání, Kostelní Vydří: Karm. nakladatelství, 2001. s. 291.

         87  Iz 26, 3

         88  Srov. Ef 2, 14 a násl.

      89  Srov. Jan 3, 16

      90  Srov. Řím 8, 15

Umožňuje nám žít s Bohem ve stejně hlubokém vztahu jako Ježíš. Ujišťuje nás, že nás Bůh přijal za vlastní děti, dává nám zakoušet Boží blízkost a lásku, uschopňuje nás, abychom Bohu uvěřili, stojí na počátku naší víry. A co víc, zapojuje nás do společenství Boží Trojice, dává nám účast na vztazích mezi božskými osobami. Jsme vtaženi do neustálého proudění lásky mezi Otcem a Synem, do jejich vzájemného sebedarování. Skrze dar Ducha Božího se nám dává sám Bůh. 91

            Bůh je dárcem pokoje a tato cesta za poznáním pokoje vychází z jediného Ducha a jediného Syna až k jedinému Otci ... 92  Dárcem pokoje je Boží Duch, který osvětluje naše srdce.   Duch je tím, který utváří společenství a je o něm psáno: „ ... dát se vést Duchem je život a pokoj.“ 93  Boží Duch tedy mimořádným způsobem vytváří společenství  a spojuje svou láskou všechno co lne k Bohu, svému Stvořiteli. Třebaže je pokoj vlastnictví celé Trojice, zvláštním způsobem náleží Duchu svatému. Pokoj je „klid řádu“  ve vztahu mezi více osobami a Duch svatý je právě tím, kdo činí z mnoha jedno srdce a jednu duši. Je zosobněná svornost.  Ze zástupů církve činí jednu „mystickou osobu“ a v Trojici je „poutem pokoje“ mezi Otcem a Synem. 94 „Ne vnějším zásahem, nýbrž ze své vlastní podstaty, ne darem zvenčí, nýbrž darem sebe sama uchovávají Otec a Syn jednotu Ducha prostřednictvím svazku pokoje.“ 95  

 

 

   3.2.3 Porozumění pokoji na základě řešení lidských problémů ve světle Zjevení

 

            Jak už bylo dříve uvedeno, tak pokoj člověk hledá, potřebuje jej k životu, ale mnohdy mu nedostačuje pokoj, který nabízí tento svět. Lidské srdce touží po nekonečnu, touží po opravdovém štěstí, po něčem co je dokonalé a co může být nevyčerpatelným zdrojem poznání, lásky a vnitřní harmonie. Na této zemi se stěží vybuduje pomyslné nebe, ať už s využitím jakýchkoli možností a ideologií. Svět je narušen nedokonalostí a nesouladem, který zasahuje všechno stvoření. Křesťan musí být realista, musí s tímto počítat a být „tvůrcem pokoje“, tedy uskutečňovat své poslání na zemi s plným vědomí toho, že má stát na straně víry, naděje a lásky za každou cenu a každých okolností.  Křesťan by neměl před problémy světa strkat jako pštros hlavu do písku a nebo se uchylovat k omezeným egoistickým postojům. Především křesťan by měl být vnímavý na bolesti tohoto světa, sociální nespravedlnost, všímat si svého okolí a být oním bližním pro všechny.    „Pane, učiň mne nástrojem svého pokoje.“ 96 Tato slova modlitby sv. Františka jsou vhodnou inspirací pro působení Kristových učedníků v tomto světě a vhodným povzbuzením pro způsob řešení aktuálních lidských problémů.

 

 

      91  SCARANO, A. Duch svatý a letnice, Duch počítá s každým přístup z: http://www.vira.cz/letnice-duch-svaty

         92  Srov. Basil Veliký, De Spiritu Sancto, XVIII, 47 (PG 32, 253)

              CANTALAMESSA, R. Zpěv Ducha. 1. vydání, Kostelní Vydří: Karm. nakladatelství, 2001. s. 312.

      93  Srov. Řím 8, 6 

      94  CANTALAMESSA, R. Zpěv Ducha. 1. vydání, Kostelní Vydří: Karm. nakladatelství, 2001. s. 285. 

      95   VILÉM ze St. Thierry, L´enigma della fede, 98 (PL 180, 139 C)

               CANTALAMESSA, R. Zpěv Ducha. 1. vydání, Kostelní Vydří: Karm. nakladatelství, 2001. s. 285. 

         96 Leggenda dei tre compagni, 58 (FF 1469) CANTALAMESSA, R. Zpěv Ducha. 1. vydání, Kostelní Vydří: Karm. nakladatelství, 2001. s. 291.

 

     4.    Závěr

 

Záměrem mé seminární práce bylo přiblížit význam pokoje pro člověka s využitím  spásně dějinné metody a ukázat z více úhlů jeho význam a smysl. Pokoj je něco, k čemu člověk vědomě či nevědomě směřuje. Věřící člověk může pokoj aktivně prožívat a jeho uskutečňování racionálně uchopit na základě své víry.

Pokud bych měla zhodnotit, zda jsem dosáhla vytyčeného cíle a v obsahu seminární práce význam pokoje osvětlila a přiblížila čtenáři, tak se domnívám, že v rámci možností ano. Pokoj je darem svobody od našeho Pána, smíme jej hledat a prožívat. Pokoj je ovocem Ducha a živí v nás potřebu lásky a společenství. 

Důležitost pokoje velmi dobře znal papež Jan XXIII., který měl své „Desatero pokoje“ z kterého čerpal a které pro něj bylo spiritualitou všedního dne. Prohlásil: „Člověk se může stát svatým jak s papežskou berlou, tak s koštětem v ruce.“ „Den ze dne žijeme v rukou Páně“.

Svou seminární práci bych uzavřela citátem z Nového zákona:

 

 

Radujte se v Pánu vždycky, znovu říkám, radujte se! Vaše mírnost ať je známa všem lidem, Pán je blízko. Netrapte se žádnou starostí, ale v každé modlitbě a prosbě děkujte a předkládejte své žádosti Bohu. A pokoj Boží, převyšující každé pomyšlení, bude střežit vaše srdce i mysl v Kristu Ježíši.“ ( Fil 4, 4 - 7)